Lampa cu LED-uri devine obligatorie

IMG_2872

Imi plac luminile incandescente. Becurile clasice cu filament și, evident, proiectoarele de cinema care folosesc același principiu: filamentul incandescent. Îmi plac pentru că au o consistență a spectrului de lungimi de undă din lumina lor, dar nu poți folosi aceste surse în toate situațiile. Dacă ai nevoie de puteri mari, temperaturi de culoare mai mari sau de surse mai difuze, atunci obligatoriu ajungi în situația de a folosi alte surse sau măcar să amesteci diferite tipuri de surse.

Lampa cu LED-uri e din ce în ce mai prezentă, mai performantă și cu un CRI din ce în ce mai mare. M-am tot ferit de ele tocmai pentru că nu găseam una care să aibă acuratețe și să nu facă mai mult rău decât bine. Lămpile astea au tendința de a audce în spectrul luminii un vârf de verde (de cele mai multe ori) sau de magenta pe care nu-l vrei și nu doar că nu-l vrei, dar e foarte greu de corectat apoi. Mai ales dacă filmezi pe un aparat care comprimă foarte tare semnalul și aruncă din informația pe culoare. Dar na, au și avantaje: sunt mici, ușoare, fără fir, consumă puțin și generează intensități mari de lumină.

Am dat de această lampă, Pixel Sonnon DL-913 care pare să fie destul de aproape de exigențele mele. Evident că totul e raportat la categoria asta de preț, sunt lămpi cu LED care sunt mult mai precise în termeni de color rendering, dar ele sunt de 20-25 de ori mai scumpe ca aceasta, care costă aprox 100€.

Aș putea găsi și niște dezavantaje: are nevoie de mai mult de 7.2V tensiune și, prin urmare, trebuie alimentată cu două baterii tip Sony NP-F750Sony NP-F970 sau de capacități mai mici. În același timp, două baterii asigură o funcționare pentru o durată mai mare decât una singură. Se poate la fel de bine folosi, în caz de urgență, cu 8 baterii alcaline obișnuite R6 (AA), dar n-am avut încă ocazia să văd câtă autonomie oferă.

Inițial am crezut c-o să mă descurc mai greu cu ea în situații unde ai vrea să nu poți modifica temperatura de culoare între 3200K și 5500K, dar nu e așa. Introducând filtrul orange parțial, pot obține același efect pe care l-aș obține dacă aș avea un potențiometru cu care să setez temperatura de culoare. Dimpotrivă, am avantajul că atunci când am nevoie de lumina rece, pot folosi toate led-urile și in felul acesta intensitatea luminoasă crește față de situația când, cu filtrul orange în față, pierd 2/3 de diafragmă din intensitate.

Screen Shot 2015-01-26 at 15.54.24

În termeni de acuratețe, lampa are CRI 85, iar pe măsurate surpriza plăcută nu întrzîie să apară:

IMG_0059      IMG_0060

Pe daylight lampa are 5200K și foarte puțin verde. (+1 e cantitate neglijabilă chiar și pentru senzorii digitali foarte sensibili)

IMG_0062      IMG_0061

Cu filtrul CTO în față temperatura de culoare este de 3120K, dar mai mult verde. (+3 se poate corecta cu un filtru 1/4 minus green)

Dar ce conține pachetul:

IMG_2862

IMG_2864

IMG_2870

În pachet e inclus și un filtru difuzor, care mărește unghiul de acoperire al lămpii, dar m-aș fi bucurat mai tare dacă ar fi fost și mai dens astfel încât să nu simt fiecare led ca o sursă punctiformă individuală. Am rezolvat asta lipind pe exteriorul lămpii un filtru de difuzie 216.

IMG_2868

IMG_2890

IMG_2876

IMG_2879

IMG_2883

IMG_2896

Lampa știe să facă mult mai multe decât am eu nevoie la momentul ăsta, adică se poate declanșa prin intermediul unui transmitter făcut tot de Pixel Sonnon pentru funcția de blitz (se poate și cu tradiționalul cablu pc sync). De asemenea, dacă sunt mai multe lămpi la fel, ele se pot grupa și controla intensitatea lor wireless. N-am încă două astfel de lămpi ca să mă pot juca cu ele, dar o să-mi mai iau una și o să completez reviewul.IMG_2900

IMG_2892În pachet mai e și un adaptor pentru hotshoe astfel încât lampa se poate fixa și pe cameră, deși, cu doi acumulatori, pare destul de grea și debalansează aparatul.âExistă și un set de voleuri opțional, dar văd că nu sunt pe stoc deocamdată.

Advertisements

Rucsac ieftin si bun – Hama Miami 190

Se poate si ieftin si bun? Nu! De cele mai multe ori cele doua atribute nu fac casa buna impreuna. Rucsacul asta ( Hama Miami 190) e si el un compromis intre cele doua, dar unul destul de mic. L-am luat redus inainte de Craciun cu numai 130 de lei pt ca aveam nevoie de unul pt camera video. Mi-am zis ca n-am ce pierde pt banii astia si-am riscat! Si n-am pierdut. Mi se pare o variant buna daca n-ai mai multi bani in buzunar si pare destul de gandit. Incape si camera, Sony EX-1, desi destul de la limita. Plus accesoriile: baterii, carduri, incarcator, microfon, lavaliera, etc.

image_00001image_00011

image_00003image_00012

image_00013image_00016

image_00007image_00008

image_00010image_00022

image_00025image_00021

Sony a5100 la un preț imbatabil – azi și mâine

Screen Shot 2014-10-16 at 15.48.05

 

Mă tot uitam după aparatul ăsta ca după o cameră mică dar versatilă pentru a putea filma un documentar unde am nevoie să fiu cât mai discret posibil. Și dau azi  peste o reducere pe care mi-e greu s-o refuz. …și s-o împart.

Și mai e o reducere de sezon incredibilă. 118 lei pt 64BG?

 

lexar

 

Ieri am rămas fără baterie. De două ori.

IMG_0259

Ieri am trăit una dintre cele mai plictisitoare zile de filmare. Adică nimic nu mergea și-am așteptat foarte mult. Foarte mult! Și pentru că n-aveam la mine altceva care să mă țină ocupat în afară de telefon, am deschis netul. Cu 3G-ul pornit știm cu toții că energia bateriei scade vâzând cu ochii, iar dacă ești utilizator de iPhone sigur ai măcar un încărcător cu tine, dacă nu cumva și o baterie externă. Pentru că eu mă mai nimeresc și prin locuri pe unde încărcătorul nu m-ar ajuta, am o baterie de 12 000mAh.

IMG_1845

Cam grea când merg mai mult cu rucsacul în spate, dar bună când te plictisești. Cum ieri m-am plictisit rău, am terminat-o și pe asta. Și-am ajuns la back-upul back-upului. Da, am și așa ceva. În mod normal nu sunt așa de disperat (numai cu hardurile folosesc mai mult de un back-up), dar această baterie Sony am primit-o cadou și n-apucasem încă s-o folosesc.

IMG_0261

IMG_0265

IMG_0254IMG_0255IMG_0256Am cuplat telefonul (cablul meu, inclus e doar cel din imagini) și chiar atunci am reușit în sfârșit să filmăm. După 20-25 de minute, când terminasem, surpriză: telefonul meu arăta că bateria ajunsese de la 17% la 70%. Nu înțelegeam, cum așa repede? Mai am o baterie similară, dar nu încarcă la fel de rapid.

 Bateria externă n-a mai avut prea multă energie în ea, l-am mai butonat eu câteva minute și s-a descărcat complet, dar e de înțeles, iși dăduse toată energia (1400mAh) telefonului. Și iPhonu-ul are o baterie cam tot așa de mare, dar lucrurile nu funcționează după regulile lichidelor: nu e ca și cum ai turna 1400 de ml dintr-o sticlă în alta, o bună parte din energie se pierde, în cazul unui asemenea transfer, prin căldură. Bateria externă era foarte caldă (cred că avea cam 40 C), și telefonul era și el mai cald ca de obiecei.

Așadar, acest acumulator, nu are el o capacitate foarte mare, dar telefonul s-a încărcat mult mai repede și Sony zice și că garantează 1000 de asemenea cicluri de încărcare-descărcare. Dacă aveți nevoie de capacități mai mari de 1400mAh există și variante mai generoase din aceeași serie Sony, dar și mai scumpe:

2000 mAh

2000mah

2800 mAh

2800mah

5000 mAh

5000mah

7000 mAh7000mah

Duel SDXC. Mare sau rapid?

Pentru că am tot testat această nouă bijuterie, Sony a7s, am fost nevoit să cumpăr un nou tip de card (SDXC) pentru că numai așa puteam beneficia de noul și performantul codec XAVCS.

Nu vroiam să dau prea mulți bani pe un card așa că am fost în magazin cu aparatul și-am testat cel mai ieftin card SDXC în aparat, cu un format care ar necesita cea mai mare viteza la scriere, respectiv 1080 50p cu acest coded XAVCS care are în medie 50Mbps.

Așa am ajuns să încerc aceste două carduri:


0076055781838_500X500

Transcend-ul a dat eroare după câteva secunde așa că nu l-am luat, nici nu pot spune prea multe despre el. Oricum plecasem chitit să iau acest Verbatim care nu părea o afacere proastă tocmai că e foarte ieftin.

Screen Shot 2014-09-11 at 20.46.36

Suficient de rapid pentru multe dintre aparatele mele și destul de ieftin.

Dar pentru că l-am pierdut am fost nevoit să iau altul și așa am văzut promoția la acest Lexar care nu poate să nu te atragă:

lexar

Asta pentru că e o promoție la F64 până la 21.09.2014 și are doar un preț de 137 de lei. Un chilipir. Partea mișto e că e destul de rapid. L-am pus la un test și am avut o surpriză plăcută. E pentru prima dată când ce scrie pe cutie iese și la test. Producătoru precizează cu ajunge la o viteză de 30MB/s la scriere și așa e. La citire viteza este de 45MB/s. Iar la prețul asta mâine mai cumpăr unul. L-am pus de curios și-n adaptorul meu pt carduri SXS pe care-l folosesc cu carduri scumpe și rapide și surpriză: funcționează perfect, la fel ca și carduri de câteva ori mai scumpe precum Sandisk Extreme sau Sony ori chiar Lexar 600x.

Nu confundați MB/s cu Mbps. 1MB=8Mb

Sony a7s. Mezinul modest al cinemaului.

Featured

 

Am avut ocazia zilele trecute să mă joc cu un Sony a7s. Din păcate n-am avut prea mult timp de joacă pentru că l-am primit tocmai înainte să plec la o filmare. Și fiindcă e mic, l-am luat cu mine. N-aș fi putut să ratez ocazia după ce, citind despre el, mi-am pus multe speranțe în calitățlle lui video.

Impresionant. Nu numai că arată foarte bine, e ușor și la modă cu aspectul lui retro, dar senzorul e o adevărată bijuterie. Sony a decis să pună în acest aparat multe ingrediente care fac din el un adevărat aparat de filmat. (zvonurile spun c-ar fi un senzor prezent pe camerele foarte scumpe din seria CinaAlta)

IMG_1032

IMG_0998

IMG_1001

Pentru mine sunt două lucruri care nu pot fi egalate de niciun astfel de aparat (până acum):

Latitudinea. Da. Sony e unul dintre cei mai mari și cei mai buni producători de senzori și asta se vede la acest aparat. Pe lângă reproducerea culorilor, care pentru mine e foarte importantă, aparatul dispune de acea gamă S-log2 pe care o aveau până acum numai camerele scumpe ale aceluiași producător, începând de la Sony F3 în sus, camere cu prețuri ce încep de la 15 000€. S-log2 mărește această latitudine până la 15.3 trepte (așa scrie producătorul pe pagina produsului). Cele mai scumpe camere ajung pe la 14-16 trepte de latitudine cu greu, iar DSLR-urile se învârt pe la 10-12 trepte. Un exemplu de imagine în care latitudinea iși spune cuvântul:

 

No artifacts. Știu că l-am avut numai câteva zile în teste și că s-ar putea să fie totuși unele situații în care să mă lovesc de moire, dar în cele 2,5 ore de material înregistrat cu acest aparat, n-am o singură secundă de moire sau aliasing ceea ce mi se pare incredibil.

Nu știu dacă „responsabil” e numai senzorul sau dacă și codecul pe care aparatul îl folosește ajută. Deși aparatul e capabil să înregistreze în clasicul codec H.264 la bitrate obișnuit (max 28Mbps), eu am insistat mai mult pe noul codec XAVCS care stochează informația cu un bitrate de 50Mbps. Pentru asta am fost nevoit să fac un upgrade la un card SDXC fără de care aparatul nu înregistrează cu acest codec (doar AVCHD și evident, fotografiile). Niciunul din cardurile mele SD nu m-au ajutat. Dar am găsit acest Verbatim destul de ieftin și perfect pentru acest aparat.

IMG_1043

Pe scurt, aceste două mari calități, fac ca acest aparat să fie în altă categorie. Imaginea e atat de definită încât n-ai zice că a fost filmată cu un aparat foto. Eu am primit un obiectiv de kit 28-70mm cu o deschidere a diafragmei variabile între 3.5-5.6, nu prea generoasă. Partea interesantă e că pentru prima dată asta n-a fost un impediment. Ba chiar am găsit lucruri incredibile la obiectivul ăsta: are un stabilizator optic foarte bun.

IMG_0993

Faptul că el nu e prea luminos e compensat de sensibilitatea incredibilă a acestui aparat. Știu că toată lumea urmărește acest aparat pentru această calitate, dar eu n-aș pune-o prima pe lista lucrurilor impresionante. După mine, mai sus de 64.000 ISO nu poți folosi materialul fără să-l treci printr-un denoise în post, dar oricum e impresionant și așa. Cine și-ar fi imaginat asta acum 5 ani? Cu siguranță producătorii de peliculă plâng.

Pe urmă am mai fost lucruri de care am fost impresionat plăcut la acest aparat precum funcții ce nu erau posibile până acum pe un aparat foto ca silent shutter, o opțiune ce permite fotografierea fără ca shutterul să facă vreun sunet. Apoi faptul că poți opta intre a folosi întreaga suprafață a senzorului (care e full photo frame) sau numai centrul APS-C size în cazul în care obiectivul nu este destinat folosirii cu un senzor full frame.

Construcția lui nu e deloc de neglijat. Aparatul îți dă o senzație de robustețe cu toate că el este destul de ușor și aparoape că nu-l simți atârnat de gât. Deși Sony spune că e izolat bine împrotriva umidității și a prafului n-am avut curaj să-l scor în ploaie prea mult deși în Polonia ploaia era prezentă constant.

Shutterul electronic nu prea mi-a dat probleme de flicker. Folosit la 1/50 n-am găsit nicio lumină în cadru care să genereze vreo sincopă de sincronizare și să am flicker. Dacă în schimb valoarea lui crește, atunci acest lucru se întâmplă (eu am pățit asta doar la becurile economice cu descărcări în gaze de tipul celor cu neon).

Comanda mecanică de compensare a expunerii e absolut genială, mai ales că aparatul expune automat foarte precis.

Vizorul electronic este un plus față de DSLR-uri când vine vorba de filmat (deși cred că un eyepiece mai ergonomic în jurul ochiului ar ajuta, m-am tot confruntat cu lumina parazită în vizor), dar când vine vorba de fotografiat, mi-a luat ceva să mă obișnuiesc cu el, și-aș putea spune că mi-a plăcut mai mult să folosesc ecranul LCD pentru fotografiat, cu toate că atunci când e prea multă lumină afară ai vrea să folosești vizorul.

Cam așa se vede prin vizor, evident se  pot scoate multe din informațiile afișate.

IMG_1054

Conexiunii wifi si aplicatii ce pot fi instalate? Da. Avem. Ceva nou pentru mine, nu sunt chiar unul dintre cei care folosesc rețelele de socializare, dar am fost curios și-am instalat unele aplicații. Poți încărca fotografiile direct pe paginile de socializare sau poți controla aparatul cu ajutorul unui smartphone.

IMG_1083

IMG_1084

 Dar să trecem și la parțile care mai au nevoie de atenție, căci, da, există și așa ceva. 

Cel mai dureros pentru mine a fost timpul care îi este necesar pentru a ieși din modul stand-by. Aș zice că e undeva peste o secundă. Se simte destul de lung.

Apoi, n-am reușit să setez aparatul să filmeze cu 24fps. În manual scrie că acest lucru este posibil numai pentru aparatele compatibile cu modul 1080 60i. Adică pentru cele destinate pieței americane, nu?

Screen Shot 2014-09-02 at 08.49.13

Modelul pe care l-am primit eu nici n-avea pe el vreo indicație mai precisă despre acest parametru poate tocmai pentru că el nu este destinat vânzării, cel puțin nu în Romania.

IMG_1003

O altă întrebare mai degrabă ar fi de ce nu poti seta o sensibilitate mai mică de ISO 3200 când folosești gamma S-log2? Poate că e din cauză că aceasta e sensibilitatea nativă a senzorului și la această setare se poate obține latitudinea maximă. Dar aș fi preferat să folosesc un ISO mai mic, uneori nu reușeam să țin diafragma deschisă nici măcar mai mult de f8.0. Cred că ai nevoie de un sent de ND-uri serioase ca să-l aduci la o diafragmă rezonabilă f2.8-4.0 (nici asta nu mi-aș fi putut imagina).

Compensarea expunerii în modul video nu se poate face decât +-2 trepte, deși comanda mecanică permite +-3 trepte, iar în modul fotografie, chiar se poate asta. Rotița asta mecanică mi s-a părut foarte utilă, cred c-am folosit-o mai mult decât pe orice altă comandă.

IMG_1035

Bateria este foarte mică, prin urmare nici nu poate să țină prea mult. În modul de filmare nu ține mai mult de o oră de filmare continuu. Dar știm asta, suntem obișnuiți de la orice DSLR și două baterii sunt obligatorii căci una se încarcă cam în 3 ore. Bateria se poate încărca și în aparat prin mufa de microUSB, dar numai dacă aparatul este oprit. Dacă e pornit, intră în modul de transfer de date prin USB și nu se încarcă. (pachetul vine standard cu un încărcător extern). Există însă opțiunea unei dummy battery ce poate fi achiziționată separat și este prevăzut și un loc prin care cablul să iasă nestânjenit.

IMG_1017

Pe urmă, legat de ergonomie, cu care m-am obișnuit repede, am o problemă cu rotița care ajustează sensibilitatea. Am atins-o accidental de multe ori și am schimbat astfel setarea sensibilității fără să vreau. Poate un buton de „lock” lângă ea ar ajuta.

IMG_1019

Pe lângă toate astea, să nu uităm că el este un aparat foto. Unul cu senzorul de mărimea filmului foto de 35mm cu care am tot făcut fotografii până să apară digitalul ăsta în peisaj (unii n-au apucat plăcerea asta). Și e un aparat foto foarte bun. Am făcut câteva fotografii cu el deși, sincer, nu prea mă interesa funcția asta, vroiam să văd cât de bun este la capitolul video.

Fotografiile sunt extrase din imaginile Raw, dar diferența între cele procesate de aparat și stocate ca JPEG și cele prelucrate de mine nu e foarte mare.

Microfon mort, are nevoie de transplant. Solved!

IMG_0602După un mic accident nefericit, microfonul meu s-a ales cu un cablu rupt. Și pentru că aveam nevoie de ele imediat n-am avut de ales și m-am apucat să-l repar. Am decis să scriu despre asta pentru că am căutat pe youtube să văd cum se desface tipul ăsta de microfon și n-am găsit niciun indiciu. Este vorba de acest cal de bătaie al microfoanelor Sony ECM-NV1 pe care am mai vrut să-l desfac pentru a-i înlocui cablul care arăta semne de uzură, dar nu era urgent. Și fiindcă inevitabilul se produsese, mi-am luat inima-n dinți și-am început să caut șuruburi ascunse și să trag de cleme.

Cred că imaginile nu au nevoie de descriere, dar dacă aveți întrebări, nu ezitați.

IMG_0557IMG_0558IMG_0564IMG_0565IMG_0566IMG_0568

IMG_0569IMG_0570IMG_0574IMG_0575IMG_0576IMG_0578IMG_0581IMG_0583IMG_0584IMG_0585IMG_0586IMG_0587IMG_0588IMG_0594IMG_0595IMG_0596IMG_0598
IMG_0601IMG_0602
























Bateria de rezervă

Pentru că suntem din ce în ce mai mult în mișcare și folosim din ce în ce mai multe accesorii care folosesc baterii sau acumulatori, de curând am încercat să văd ce soluții există pentru a prelungi durata de funcționare a unui telefon ce nu avea șansa să fie cuplat la rețeauca electrică.

Așa că soluția rapidă a fost să caut repede pe net un acumulator extern ce oferă o conexiune USB cu singurul scop de a o folosi ca alimentare. Am ales această variantă:

IMG_0075

Este un acumulator extern de 2600 mAh care mi-a asigurat funcționarea unui iPhone 4s pentru 4 ore de timelapse (sincer, cred că se putea duce la 7-8 ore lejer, dar am avut nevoie numai de un back-up în caz că bateria telefonului nu ar fi  avut suficientă energie.

IMG_0079După cum se vede, principiul e simplu, acumulatorul vine cu un cablu care se poate confibura prin intermediul acestor mufe în cablu USB, micro USB sau cablu pentru iPhone. Cu același cablu puteți încărca acumulatorul și apoi, schimbând mufele, puteți folosi energia stocată în el, la nevoie. IMG_0082IMG_0080Pentru că aveam toate mufele USB ale calculatorului ocupate, am folosit un incărcător de telefon pentru a încărca acumulatorul și pentru că acesta are un curnent de încărcare destul de mic, a durat cam 4 ore până s-a încărcat. (luminița aia roșie se face verde când se termină ciclul de încărcare)IMG_0066

IMG_0069IMG_0070IMG_0068L-am ales pe acesta pentru că e destul de ieftin, doar 47 de lei, e mic și-l poți purta în rucsac sau în geantă și are o capacitate destul de generoasă, 2600mAh. Ca o comparație, cel al unui iPhone 4s are in jur de 1400mAh. 

M-am și jucat cu telefonul apoi fără rezerve, am stat pe net câteva ore bune și l-am lăsat apoi peste noapte cuplat la acest acumulator. Dimineața am găsit telefonul cu 100% charge, dar e drept că acumulatorul extern era gol. 

Pare să fie o alegere care să ofere un raport calitate/preț destu de avantajos. Să vedem cât rezistă în timp.


Desigur că există variante de asemenea acumulatori mai mari, dar și mai scumpi. Nu în ultimul rând și dimensiunile se modifică în cazul în care capacitatea lor crește așa că vor fi și mai voluminoși și mai greu de cărat. 

Eu l-am cumpărat de la F64. Dacă aveți nevoie, încercați-l.





ce card SD folosiți?

4 cards speed test

Folosesc în mod curent aceste carduri și am avut de curând curiozitatea să-mi verific suspiciunile. Tot descărcând materiale de pe ele mi-am format o opinie despre viteza lor și chiar aveam un clasament în minte, altul decât cel inscripționat pe etichetă. Am avut ieri curiozitatea să le și testez și iace ce-a ieșit:

Sandisk Ultra, ultimul card, cu care am să și încep, și care nu prea are ce să caute în categoria asta (în plus, este și destul de rușinos pentru Sandisk-scrie pe el 30MB/s):

sandisk 30

sandisk 30

Din păcate, la scriere, cardul nu sare de 11-12MB/sec. E bun pentru GoPro pentru că e destul de mare (de fapt nu ține bateria cât poate el stoca) și e ieftin: 139 lei pentru 32GB nu e rău. Timp să ai când descarci.

Sandisk Etreme e altă treabă. Sigur, la alt preț 199 lei. Diferența nu e foarte mare, dar merită. Pentru numai 60 de lei în plus, pot folosi cardul, cu ajutorul unui adaptor MxR, chiar pe un Sony  EX-1, care are nevoie de 35MB/s constant la scriere.

sandisk

sandisk45

Sony 94 MB/s e o surpriză plăcută. Cu doar 13 lei mai scump decât Sandisk Extreme viteza de citire e aproape dublă. La scriere, diferența  nu e la fel de mare, dar nici proporțională cu prețul nu e.

sony 95

sony 95

Lexar Professional 600x e chiar un chilipir. Pentru moment. E la F64 redus cu 54%: 249 lei de la 549 lei. Chiar un moment bun să-l cumperi. Vitezele vorbesc de la sine, iar la pretul ăsa chiar merită.

lexar 600

lexar600

Sper să vă ajute în luarea unei decizii privind raportul preț/viteză.