Sony a7s. Mezinul modest al cinemaului.

Featured

 

Am avut ocazia zilele trecute să mă joc cu un Sony a7s. Din păcate n-am avut prea mult timp de joacă pentru că l-am primit tocmai înainte să plec la o filmare. Și fiindcă e mic, l-am luat cu mine. N-aș fi putut să ratez ocazia după ce, citind despre el, mi-am pus multe speranțe în calitățlle lui video.

Impresionant. Nu numai că arată foarte bine, e ușor și la modă cu aspectul lui retro, dar senzorul e o adevărată bijuterie. Sony a decis să pună în acest aparat multe ingrediente care fac din el un adevărat aparat de filmat. (zvonurile spun c-ar fi un senzor prezent pe camerele foarte scumpe din seria CinaAlta)

IMG_1032

IMG_0998

IMG_1001

Pentru mine sunt două lucruri care nu pot fi egalate de niciun astfel de aparat (până acum):

Latitudinea. Da. Sony e unul dintre cei mai mari și cei mai buni producători de senzori și asta se vede la acest aparat. Pe lângă reproducerea culorilor, care pentru mine e foarte importantă, aparatul dispune de acea gamă S-log2 pe care o aveau până acum numai camerele scumpe ale aceluiași producător, începând de la Sony F3 în sus, camere cu prețuri ce încep de la 15 000€. S-log2 mărește această latitudine până la 15.3 trepte (așa scrie producătorul pe pagina produsului). Cele mai scumpe camere ajung pe la 14-16 trepte de latitudine cu greu, iar DSLR-urile se învârt pe la 10-12 trepte. Un exemplu de imagine în care latitudinea iși spune cuvântul:

 

No artifacts. Știu că l-am avut numai câteva zile în teste și că s-ar putea să fie totuși unele situații în care să mă lovesc de moire, dar în cele 2,5 ore de material înregistrat cu acest aparat, n-am o singură secundă de moire sau aliasing ceea ce mi se pare incredibil.

Nu știu dacă „responsabil” e numai senzorul sau dacă și codecul pe care aparatul îl folosește ajută. Deși aparatul e capabil să înregistreze în clasicul codec H.264 la bitrate obișnuit (max 28Mbps), eu am insistat mai mult pe noul codec XAVCS care stochează informația cu un bitrate de 50Mbps. Pentru asta am fost nevoit să fac un upgrade la un card SDXC fără de care aparatul nu înregistrează cu acest codec (doar AVCHD și evident, fotografiile). Niciunul din cardurile mele SD nu m-au ajutat. Dar am găsit acest Verbatim destul de ieftin și perfect pentru acest aparat.

IMG_1043

Pe scurt, aceste două mari calități, fac ca acest aparat să fie în altă categorie. Imaginea e atat de definită încât n-ai zice că a fost filmată cu un aparat foto. Eu am primit un obiectiv de kit 28-70mm cu o deschidere a diafragmei variabile între 3.5-5.6, nu prea generoasă. Partea interesantă e că pentru prima dată asta n-a fost un impediment. Ba chiar am găsit lucruri incredibile la obiectivul ăsta: are un stabilizator optic foarte bun.

IMG_0993

Faptul că el nu e prea luminos e compensat de sensibilitatea incredibilă a acestui aparat. Știu că toată lumea urmărește acest aparat pentru această calitate, dar eu n-aș pune-o prima pe lista lucrurilor impresionante. După mine, mai sus de 64.000 ISO nu poți folosi materialul fără să-l treci printr-un denoise în post, dar oricum e impresionant și așa. Cine și-ar fi imaginat asta acum 5 ani? Cu siguranță producătorii de peliculă plâng.

Pe urmă am mai fost lucruri de care am fost impresionat plăcut la acest aparat precum funcții ce nu erau posibile până acum pe un aparat foto ca silent shutter, o opțiune ce permite fotografierea fără ca shutterul să facă vreun sunet. Apoi faptul că poți opta intre a folosi întreaga suprafață a senzorului (care e full photo frame) sau numai centrul APS-C size în cazul în care obiectivul nu este destinat folosirii cu un senzor full frame.

Construcția lui nu e deloc de neglijat. Aparatul îți dă o senzație de robustețe cu toate că el este destul de ușor și aparoape că nu-l simți atârnat de gât. Deși Sony spune că e izolat bine împrotriva umidității și a prafului n-am avut curaj să-l scor în ploaie prea mult deși în Polonia ploaia era prezentă constant.

Shutterul electronic nu prea mi-a dat probleme de flicker. Folosit la 1/50 n-am găsit nicio lumină în cadru care să genereze vreo sincopă de sincronizare și să am flicker. Dacă în schimb valoarea lui crește, atunci acest lucru se întâmplă (eu am pățit asta doar la becurile economice cu descărcări în gaze de tipul celor cu neon).

Comanda mecanică de compensare a expunerii e absolut genială, mai ales că aparatul expune automat foarte precis.

Vizorul electronic este un plus față de DSLR-uri când vine vorba de filmat (deși cred că un eyepiece mai ergonomic în jurul ochiului ar ajuta, m-am tot confruntat cu lumina parazită în vizor), dar când vine vorba de fotografiat, mi-a luat ceva să mă obișnuiesc cu el, și-aș putea spune că mi-a plăcut mai mult să folosesc ecranul LCD pentru fotografiat, cu toate că atunci când e prea multă lumină afară ai vrea să folosești vizorul.

Cam așa se vede prin vizor, evident se  pot scoate multe din informațiile afișate.

IMG_1054

Conexiunii wifi si aplicatii ce pot fi instalate? Da. Avem. Ceva nou pentru mine, nu sunt chiar unul dintre cei care folosesc rețelele de socializare, dar am fost curios și-am instalat unele aplicații. Poți încărca fotografiile direct pe paginile de socializare sau poți controla aparatul cu ajutorul unui smartphone.

IMG_1083

IMG_1084

 Dar să trecem și la parțile care mai au nevoie de atenție, căci, da, există și așa ceva. 

Cel mai dureros pentru mine a fost timpul care îi este necesar pentru a ieși din modul stand-by. Aș zice că e undeva peste o secundă. Se simte destul de lung.

Apoi, n-am reușit să setez aparatul să filmeze cu 24fps. În manual scrie că acest lucru este posibil numai pentru aparatele compatibile cu modul 1080 60i. Adică pentru cele destinate pieței americane, nu?

Screen Shot 2014-09-02 at 08.49.13

Modelul pe care l-am primit eu nici n-avea pe el vreo indicație mai precisă despre acest parametru poate tocmai pentru că el nu este destinat vânzării, cel puțin nu în Romania.

IMG_1003

O altă întrebare mai degrabă ar fi de ce nu poti seta o sensibilitate mai mică de ISO 3200 când folosești gamma S-log2? Poate că e din cauză că aceasta e sensibilitatea nativă a senzorului și la această setare se poate obține latitudinea maximă. Dar aș fi preferat să folosesc un ISO mai mic, uneori nu reușeam să țin diafragma deschisă nici măcar mai mult de f8.0. Cred că ai nevoie de un sent de ND-uri serioase ca să-l aduci la o diafragmă rezonabilă f2.8-4.0 (nici asta nu mi-aș fi putut imagina).

Compensarea expunerii în modul video nu se poate face decât +-2 trepte, deși comanda mecanică permite +-3 trepte, iar în modul fotografie, chiar se poate asta. Rotița asta mecanică mi s-a părut foarte utilă, cred c-am folosit-o mai mult decât pe orice altă comandă.

IMG_1035

Bateria este foarte mică, prin urmare nici nu poate să țină prea mult. În modul de filmare nu ține mai mult de o oră de filmare continuu. Dar știm asta, suntem obișnuiți de la orice DSLR și două baterii sunt obligatorii căci una se încarcă cam în 3 ore. Bateria se poate încărca și în aparat prin mufa de microUSB, dar numai dacă aparatul este oprit. Dacă e pornit, intră în modul de transfer de date prin USB și nu se încarcă. (pachetul vine standard cu un încărcător extern). Există însă opțiunea unei dummy battery ce poate fi achiziționată separat și este prevăzut și un loc prin care cablul să iasă nestânjenit.

IMG_1017

Pe urmă, legat de ergonomie, cu care m-am obișnuit repede, am o problemă cu rotița care ajustează sensibilitatea. Am atins-o accidental de multe ori și am schimbat astfel setarea sensibilității fără să vreau. Poate un buton de „lock” lângă ea ar ajuta.

IMG_1019

Pe lângă toate astea, să nu uităm că el este un aparat foto. Unul cu senzorul de mărimea filmului foto de 35mm cu care am tot făcut fotografii până să apară digitalul ăsta în peisaj (unii n-au apucat plăcerea asta). Și e un aparat foto foarte bun. Am făcut câteva fotografii cu el deși, sincer, nu prea mă interesa funcția asta, vroiam să văd cât de bun este la capitolul video.

Fotografiile sunt extrase din imaginile Raw, dar diferența între cele procesate de aparat și stocate ca JPEG și cele prelucrate de mine nu e foarte mare.

Sony a7s mk II. Slog3 și 4K plus sensor cu stabilizare

image

Am căutat zilele trecute pentru un proiect un aparat care să fie în același timp și mic, să aibă și latitudine precum o cameră de cinema și să poată înregistra și 4K. Nu mi-a venit în minte altceva în afară de Sony a7s mk II.

Fiindcă Sony e reprezentat în Romania mereu de oameni de nădejde, am și primit a doua zi un asemenea exemplar. N-am apucat să mă joc prea mult cu el, însă chiar și așa, după o zi de filmare pot să spun câte ceva despre el. E aproape la fel de mare ca prima versiune de Sony a7s (are în plus un buton customizabil) și este aproape la fel de greu, chiar dacă de data asta senzorul e stabilizat electronic.

E un aparat mic, dar voinic pe care l-am ales pentru că mi-a permis să filmez pe stradă, cu  public, fără să atrag atenția prea tare. Practic, ideea de a fi ”invizibil” când filmezi e cel mai aproape de posibil cu un aparat de dimensiunile lui. Sigur că mai sunt și altele, dar niciunul care să-mi dea încredere să-l aleg pentru o asemenea filmare, să știi că n-o să ai nicio sincopă.

Îmbunătățirile substanțiale față de Sony a7s, de care am fost încântat imediat ce am pus mâna pe el sunt, evident, cele deja menționate: 4K intern și Slog-3. Aș mai adăuga ceva. Ceva care chiar e vital când vrei să ai consistență. Pentru că aparatul folosește un codec cu o compresie destul de mare (dar de doua ori mai buna decat multe codecuri mp4) e crucial să expui bine de fiecare dată ca să poți etalona un pic materialul. Este un aparat căruia îi place supraexpunerea. (cam toate Sony-urile cu latitudine mare se comportă la fel). Așadar, eu supraexpun cam o diafragmă tocmai ca să scap de noise și ca să aibă culoare. Bun, dar cum știi unde e expunerea corectă ca să poți supraexpune? Aici este această opțiune de care vorbesc. Se cheamă Gamma Display Assist și e activă și la playback. Asta da surpriză, mă așteptam să fie doar în vizor (și LCD) în real time, dar e acolo și la playbak (numai din cameră, evident).

Cu alte cuvinte, acest Gamma Display Assist nu e altceva decat un LUT. Nu e customizabil, nici nu e foarte precis ce anume e, pare un REC 709. N-am încercat să văd dacă se poate aplica și pe ieșirea de HDMI dar, acum că mi-a trecut prin minte. Deci, dintr-o dată imaginea pe care o vezi nu mai e flat și ai un reper mult mai aproape de ceea ce recunoaște creierul nostru. În plus, există o serie de zebre customizabile cu care am putut verifica tot timpul unde expun fețele si care e maximul de straluciri din cadrul.

Când vine vorba de schimbări la care să fii atent, tipul cardului folosit este unul din aceste lucruri. Știam deja că ai nevoie de un card SDXC (peste 64GB) ca să pot înregistra folosing codecul XAVCS, dar am aflat că am nevoie și de un card UHS 3 ca să poți înregistra 4K. Chiar dacă aveam carduri cu mult mai rapide de 45Mbs, ele nu funcționează pentru că nu respectă protocolul UHS 3, așa că n-am avut ce face cu ele. Aveam un Sandisk Extreme care e mai lent (dar și mai ieftin), dar suficient cât să nu dea rateuri la înregistrare.

image

Am mai cumpărat un Lexar de 633x (se umplu mult mai repede când filmezi în 4K) care funcționează la fel de bine și nici nu e foarte scump.

image

Stabilizarea senzorului mi-a folosit și ea (deși o consideram un moft) pentru că am ales un obiectiv vechi ce nu are stabilizare și ce ar fi făcut imposibil să filmez din mână, fără un rig, dacă nu exista această opțiune de stabilizare a senzorului pe 5 axe.

image

Funcționează simplu, îi spui aparatului ce focală ai și mai departe se ocupă el. Eu am constatat însă că mai bine funcționează cu setări pentru focale mai scurte (20-28mm), chiar dacă eu aveam în momentul respectiv 50mm.

Ca funcționalitate lucrurile nu s-au schimbat față de primul model de a7s și în continuare aparatul a rămas unul la fel de practic și de frumos.

F64 anunță promoții estivale

Vroiai un aparat foto și nu erai hotărât? Dacă n-ai dat deja toți banii pentru a rezerva hotelul, ai ocazia să faci și un chilipir. F64 anunță niște reduceri. Sunt campanii ale partenerilor, dar nu toate sunt așa de avantajoase încât să intre la categoria chilipiruri. Am să evidențiez câteva care chiar merită un efort:

Panasonic GX 7:

Screen Shot 2015-07-14 at 12.34.08

Sau același Panasonic GX7 cu obiectiv fix 20mm f1.7

Screen Shot 2015-07-14 at 12.35.00

Un mirorrles care arată bine și poate să și filmeze 4K este Panasonic LX100

Screen Shot 2015-07-14 at 12.37.12

Panasonic GH4 are și el o reducere, deși nu substanțială precum celelalte:

Screen Shot 2015-07-14 at 12.38.05

Un aparat mic și drăguț cu o reducere motivantă oferă și Olympus:

Olympus Stylus Traveller SH-60

Screen Shot 2015-07-14 at 12.18.17

Sau unul mai scump, dar mai performat:

Olympus OM-D E-M1 cu obiectiv 12-50mm:

Screen Shot 2015-07-14 at 12.28.31

La promoția Sony mă atrag două obiective:

Sony Zeiss Sonnar 55mm, f1.8 care e un obiectiv incredibil:

Screen Shot 2015-07-14 at 12.39.08

Sony Vario Tessar 24-70mm f4.0

Screen Shot 2015-07-14 at 12.39.58

Nikon D610 are și el o reducere decentă:

Screen Shot 2015-07-14 at 12.32.01

Canon 650D este un entry level decent care e acum redus:

Screen Shot 2015-07-14 at 12.41.49

Fuji X 20 e o bijuterie care merită cu prisosință această reducere:

Screen Shot 2015-07-14 at 12.45.59

Sau Fuji X100s care nu mai e tocmai un model nou, dar care e o legendă:

Screen Shot 2015-07-14 at 12.48.54GoPro nu e așa generos, dar e o ocazie:

Screen Shot 2015-07-15 at 10.00.24

Sau variant basic de GoPro:

Screen Shot 2015-07-15 at 10.03.39

Senzorul din aparatul tău

Screen Shot 2015-07-02 at 13.57.24

Am tot primit întrebări de genul ăsta în ultima vreme: Care aparat e mai bun? Ce senzor are? Am citit recent un articol care m-a surprins un pic (aveam alte procente în minte), dar care mi-a și confirmat unele estimări: Sony este cel mai mare producător de senzori digitali de imagine.

Sunt sigur că există un mecanism complex când vine vorba de a alege ce anume senzor cumperi când vrei să lansezi un produs nou pe piață, fie că e telefon mobil sau aparat foto și, de ce nu, chiar o cameră de cinema. Ce vreau să spun este că aparatele noastre, fie că scrie pe ele Nikon sau Olympus, Samsung sau chiar Canon în cazul seriei G, au în interior un senzor Sony. La fel și iPhone 6 sau chiar ultimul model de telefon Samsung Galaxy S. De ce? E greu de estimat, nu cred că putem afirma cu ușurință că „sunte cei mai buni”. Tocmai pentru că, în aparate diferite, imaginea e procesată diferit și, prin urmare, rezultatele nu sunt identice. Dar sigur există un echilibru între calitate și preț care face ca senzorii Sony să fie cei mai competitivi.

Screen Shot 2015-07-02 at 12.42.23Să nu uităm că prima cameră digitală folosită în cinema a fost un Sony și multă vreme Sony a fost singura firmă care a oferit această opțiune. Sigur că venea cu un puternic trecut de camere video din televiziune, dar a și folosit acest pedigree, nu?

Între timp, piața e destul de elastică și apar surprize noi tot timpul. Trebuie doar să fim atenți la ce apare și, evident, să le și încercăm.

Sursa: Wall Street Journal

Cinema la un preț decent

IMG_4194

Am căutat mult până am reușit să găsesc un videproiector care să-mi poată oferi plăcerea de a vedea un film acasă în condiții similare cu cele de la cinema.

Am dat paste acest video proiector, mic, dar voinic: Benq W1070+

Vroiam să fie DLP pentru că tehnologia asta permite un contrast în care negru e mai aproape de negrul pe care il vedem în cinema. Am încercat câteva proiectoare DLP și nu suport efectul „rainbow” pe care il produc unele. Efectul e foarte deranjant, mai ales pentru filmele subtitrate sau cu zone de contrast foarte mare. E foarte puțin prezent la videoproiectoarele scumpe, dar la cele ieftine e dezastru.

Ce vedem noi la cinema este proiectat tot cu ajutorul acestei tehnologii, dar cu aparate mult mai scumpe și, evident, mult mai bine corectate la aceste probleme.

Am ales acest videoproiector tocmai pentru că această problemă e rezolvată foarte bine și, pot spune că a fost o alegere foarte bună. De fapt, nu există videoproiector sub 1000€ mai bun ca el.

E foarte mic, un contrast bun, strălucire foarte bună, nivelul zgomotului generat de ventilator e aproape imperceptibil, iar pe modul eco nici măcar dacă ești atent nu-l auzi.

L-am instalat la o distanță de aproximativ 5m și poate genera o imagine cu lungimea între 3m și 4m, ajustabilă prin zoom-ul optic.

Îmi place și că are multe reglaje: keystone și pe verticală și pe orizontală. Pe verticală se poate coborî sau ridica imaginea, mecanic, fără a se pierde din calitatea imaginii prin intervenții electronice. (există un mic șurub ascuns ce mișcă efectiv blocul opric astfel încât imaginea să fie proiectată mai sus sau mai jos)

Tot legat de reglaje, meniul este de-a dreptul impresionant. Are așa multe opțiuni că mi-a fost greu să aleg. În plus față de contrast și strălucire, poți ajusta temperatura de culoare și gamma.

Pentru că e full HD, pe un ecran cu suprafața așa mare, chiar te simți ca le cinema. Ce vedeți voi la cinema e proiectat numai 2K. Diferența în rezoluție este de numai 7%, dar, ca și la captare, la fel, și la proiectare, nu contează numai câți pixeli sunt, ci mai ales cum sunt ei afișați pe ecran.

IMG_4190

IMG_4197

IMG_4200

IMG_4202

IMG_4204

IMG_4210

IMG_4213

Nicio grijă pentru baterie

image

M-am ilizionat o perioada că am 12000 mAh în rucsac pentru momentele în care sunt departe de electricitate, până am descoperit această baterie.

Evident că am descoperit ce înseamnă 16 000 mAh când am comparat-o cu bateria mea, luată de pe net, și pe care scrie „12 000 mAh”. Eram destul de mulțumit de ea pentru că încărcam telefonul de 3 ori, dar nu tot ce e scris pe o chinezărie este și adevarat. Și această baterie este chinezească, (ce nu mai e chinezesc azi) dar e cu totul altceva. Se cheamă Xiaomi și e creația unui producător chinez de telefoane care se laudă că folosește aceleași celulele cu litiu ca și Samsung sau LG.

Arată bine, are o carcasă monobloc din aluminiu, e lucrată cu atenție, are o capacitate mare și avantajul că are un randament bun la transferul de energie. De fapt, cam asta e problema multor asemenea baterii (pe langă durata mică de viață): o parte semnificativă din energie se pierde fiind transformată în căldură.

Ar avea și dezavantajul că nu e chiar de transportat într-o poșetă, are 350g.

Există și o variantă mai mică, de 10 400mAh care are numai 250g și care este disponibilă și în culoarea roșie.

Are două porturi de USB, amândouă de 2.1A, iar încărcarea se face printr-o conexiune microUSB cu cablul inclus. Nu e însă inclus și un încărcător, dar cam toți avem pe acasă așa ceva. Eu am mai multe. Am incercat cu unul de 2.1A și în cazul ăsta are nevoie de 9 ore pentru  o încărcare completă. Cu unul de 1A dureaza enorm, l-am pus seara la încărcat și a doua zi dimineața era doar jumătate incărcat. Producătorul spune ca o astfel de încărcare ar dura cam 14,5 ore.

Mă folosesc de el cam 4-5 zile pentru încărcat telefonul (am un iPhone 4s), dar de multe ori l-am folosit și pentru a încărca GoPro-ul sau chiar pentru a-mi alimenta un router portabil.

L-am luat de la F64 redus și e un chilipir la 109 lei cât am dat pe el. Acum a revenit la prețul inițial (199 lei), dar și stocul e epuizat, semn că mulți se bucură acum de energie din belșug.

Îl puteți urmări prin setarea unei alerte pe email și când apare pe stoc veți fi înștiințați. La fel și pentru scăderea de preț, se poate seta o alertă.

image
image
imageimage
image
image
image
imageimage

Arri lovește în forță

Screen Shot 2015-02-26 at 14.47.07

Da, Arri nu stă pe gânduri și nu se muțumește cu renumele deja creat, experimentează și reinventează camera exact pe nevoile pieței și mai ales acolo unde acestea, fie nu sunt acoperite, fie există deja un concurent care are deja vânzări ce amenință supremația Arri. Da, trăim într-o lume unde Arri domină piața aparatelor de filmat de când a fost născută, adică acum aproximativ un secol.Screen Shot 2015-02-26 at 15.18.28 După ce a anunțat că face un update pentru camerele Alexa și le oferă posibilitarea de a înregistra intern 3.2K în format Apple Pro Res precum și un nou algoritm de debayering care promite un mai bun raport signal to noise, dar și unul pentru Amira care-i permite să înregistreze UHD în Apple ProRes4444, Arri aduce un nou produs pe piață: Screen Shot 2015-02-26 at 14.47.32 Se numește Alexa Mini. Da, știu că mai există, dar nu e ca asta. Asta poate face tot ce face sora ei mai mare, numai că față de aceasta, cântărește numai 2.3Kg și poate fi controlată total wireless. Poate întregistra Raw intern și are niște dimensiuni de invidiat chiar și de către RED. Screen Shot 2015-02-26 at 14.50.05 Screen Shot 2015-02-26 at 14.49.46 Screen Shot 2015-02-26 at 14.49.24 Screen Shot 2015-02-26 at 14.47.51

Technical specifications

Camera type 35 format film-style digital camera with lightweight and compact carbon body, 4:3/16:9 switchable active sensor area, support for ARRI MVF-1 viewfinder, built-in remote control capabilities via ARRI Electronic Control System and Wi-Fi, support for cforce motors, built-in motorized ND filters, interchangable lens mounts and ARRI Lens Data System
Dimensions Length: 185 mm/7.3″ Width: 125 mm/4.9″ Height: 140 mm/5.5″ (camera body with PL lens mount)
Weight ~ 2.3 kg/5 lbs (camera body with titanium PL lens mount)
Sensor 35 mm format ARRI ALEV III CMOS with Bayer pattern color filter array
Photo sites (with surround view) 16:9 HD: 2880×1620 (3168×1772) 2K: 2868×1612 (3154×1764) 3.2K: 3200×1800 (3424×1926) 4K UHD: 3200×1800 (3424×1926)4:3 2K: 2867×2150 (3168×2160) *
Shutter Electronic shutter, 5.0° to 356.0°
Exposure latitude 14+ stops over the entire sensitivity range from EI 160 to EI 3200 as measured with the ARRI Dynamic Range Test Chart (DRTC-1)
Exposure index EI 800 base sensitivity
Filters Built-in motorized ND filters 0.6, 1.2, 2.1
Lens mounts Titanium PL mount with L-Bus connector and LDS EF mount PL mount with Hirose connector and LDS B4 mount with Hirose connector
Recording media CFast 2.0 memory cards
Recording formats HD 1920×1080 2K Cine 16:9 2048×1152 2K Cine 4:3 2048×1536 * 3.2K 3200×1800 4K UHD 3840×2160 ARRIRAW 2.8K 16:9 2880×1620 * ARRIRAW 2.8K 4:3 2880×2160 *
Recording codec ProRes 4444XQ, 4444, 422 (HQ), 422, 422(LT), ARRIRAW *
Recording frame rates
Recording Format Maximum Frame Rate in fps (1)
Sensor Mode Recording File Type Recording Resolution (2) Recording File Setting Internal Recording External Recorder
CFast 2.0 128 GB Codex
16:9 ProRes HD 422 200
422 HQ 200
4444 200
4444 XQ 120
2K Cine 422 200
422 HQ 200
4444 200
4444 XQ 120
3.2K 422 60
422 HQ 60
4444 60
4444 XQ 30
4K UHD 422 60
422 HQ 60
4444 60
4444 XQ 30
ARRIRAW** 2.8K 30 120
4:3** ProRes 2K Cine 422 150
422 HQ 150
4444 120
4444 XQ 60
ARRIRAW 2.8K Full 30 60
2.6K Cropped 30 60

** available with SUP 2.0 (1) Minimum frame rate is always 0.75 fps (2) The “recording resolution” determines the number of horizontal pixels that will be recorded (the number of vertical pixels is dependent on the recording file type and sensor mode)

Color output Rec 709, custom look or Log C
Look control Import of custom 3D LUT, ASC CDL parameter (slope, offset, power, saturation)
Adjustable image parameters Knee, gamma, saturation, black gamma, saturation by hue
Focus and exposure control Peaking, zebra, false color
White balance Manual and auto white balance
Sound level < 20 dB(A) at standard frame rates
Environmental -20° C to +50° C (-4° F to +122° F) @ 95% humidity max, non-condensing Splash and dust-proof through sealed electronics
Viewfinder Multi Viewfinder MVF-1 (OLED and LCD ) with flip-out LCD screen and military-grade connector to camera
Control interface Soft buttons and OSD on SDI output, integration of Transvideo StarliteHD touch interface *
ARRI lens motor control Built-in radio interface for ARRI lens control L-Bus motor output for daisy-chainable cforce lens control motors
Wi-Fi remote control Built-in Wi-Fi interface and web-based remote control from phones, tablets and laptops
Custom control Optional GPIO interface for integration with custom control interfaces
Power input Lemo 8-pin, 10.5-34 V DC
Video outputs 2x HD-SDI out 1.5G and 3G: uncompressed HD video with embedded audio and metadata, SDI-6G interface to external CODEX recorder *
Inputs SDI-Genlock (optional activation through ARRI Service), timecode (in and output)
Other interfaces USB 2.0 (for usersets, looks etc.) Ethernet EXT accessory interface w. RS pin

HDD Samsung?

image

Samsung face hard disk-uri? Nu. Doar le pune această etichetă, se pare că imaginea Samsung vinde destul de bine. Seria asta  Samsung D3 Station pare să fie Seagate de fapt, fără ca Samsung să vrea să ascungă asta. Știm cu toții că pe piața e dominată de  Western Digital și Segate. Și când cumpărați vreun HDD pe care scrie altceva sunt șanse mari să cumpărați de fapt același lucru doar cu altă etichetă.

În fine, vine formatat NTFS, are niște progrămele și aplicații pentru back-up ori pentru criptarea materialului stocat astfel încât să-i asigure intimitatea. I-am dat erase instant și l-am convertit in Mac OS Journaled, împărțindu-l în același timp în două: O parte va funcționa ca Time Machine pt computerul meu, iar cealaltă o să mai găzduiască niște materiale din când în când.

image

image

Încă de pe ambalaj avem enunțată prezența companiei Seagate în această cutie.
imageimageimage

Are o formă drăguță, e USB 3, rapid, mare, relativ decent la preț, să vedem cât ține.imageimage

Pe carcasa interioară chiar scrie că produsul e făcut de Seagate. imageimage

În cutie sunt toate tipurile de adaptoare pentru priză posibile, iar transformatorul este capabil să gestioneze tensiuni de la 100V la 240V ceea ce îl face potrivit oriunde în lume, deci n-ar mai fi o problemă să-l iau cu mine peste graniță.

imageimage imageimage

Comparativ cu mult prea folositul meu WD e mai mic deși la interior e mai mare.








Nu ai o lavalieră wireless, mai ai răbdare!

Rode intră în cursa microfoanelor ieftine și la capitolul lavaliere wireless. Dacă n-ai încă o lavalieră wireless și te uiți după una, Rode anunță că la jumătatea lunii martie din 2015 începe livrările la una dintre cele mai ieftine astfel de lavaliere de pe piață: RodeLink.

Țintind direct către independenții din lumea creatorilor de conținut video, australienii au regândit lavaliera după trendul „smart” al accesoriilor prezente prin buzunarele noastre astăzi, folosind experiența rețelelor wi-fi și putând fi updatată cu ajutorul computerului pe viitor. RodeLink folosește simultan două canale pe frecvențele de 2.4GHz (specifice rețelelor wi-fi) pentru a asigura transmiterea semnalului fără riscuri până la 100m distanță. Capabilă să gestioneze frecvențe între 35Hz și 22kHz, în varianta kitului standard, vine cu un microfon omnidirecțional ce poate capta sunete cu frecvențe între 60Hz și 18kHz la o impedanță de 3000Ω

Nu de neglijat este prețul la care este ea anuțată, pe piața americană fiind deja disponibilă pentru precomenzi la 399$, la noi probabil fiind pe undeva pe la 400€, de văzut când.

Cum să ai wi-fi rapid și la hotelurile din afara țării

IMG_1109

Ne-am obișnuit să avem internet rapid, că na, în România avem și noi ceva „foarte bun”: viteza conexiunii la internet. E una dintre puținele lucruri care pe care occidentalii nu le au. Când ieși din țară și ajungi în cam orice hotel din Europa, surpriză: wi-fi-ul ori nu merge (când e gratis) ori costă cel puțin cât prânzul ca să poți acea o viteză decentă.

La foarte multe hoteluri primești cablu de internet și poți conecta computerul astfel încât să ai viteză bună. Dar dacă ai tabletă ce faci?

IMG_1104Am tot căutat să scap de problema asta și-am căutat cel mai mic router wireless posibil cu care să încerc să transform semnalul de internet din rețeaua fixă a hotelului în rețea wi-fi.

Am găsit această chinezărie LB-Link BL-MP01 3 în 1 care costă 39 de lei și care m-a scos din câteva încurcături.

E simplu: are la un capăt o mufă în care introduci cablul de internet (inclus) ce face legătura cu rețeaua hotelului și la celălat capăt o mufă miniUSB pe unde se poate alimenta de la un charger USB (eu îl folosesc pe cel al telefonului, nu este unul inclus în pachet).

Nu eram foarte mulțumit de el pentru că din când în când (o dată pe zi sau uneori la două zile) se mai blochează și trebuia restartat. Nu e grav, mai ales pentru 39 de lei sau dimensiunea asta incredibilă. Nu e niciunul așa de mic pe piață.

IMG_1105

IMG_1106

Și pentru că am fost mai pretențios am mai căutat și-am mai experimentat un alt router wireless, unul mai reliable: Tenda A5. Costă mai mult, 69 de lei, e mai mare, dar e mult mai stabil. N-are nicio problemă, nu s-a blocat niciodată și are și o interfață mult mai intuitivă. Tocmai de aceea l-am lăsat la ai mei acasă și am zis că-mi iau altul.

N-am mai găsit modelul ăsta și am luat un Tenda A6 care e diferit în sensul că are nevoie de alimentare cu cablu USB la miniUSB.

image

image

image

Sunt foarte mulțumit de el, are o viteză foarte bună, e constant, și foarte robust. Am avut așa o mică problemă cu el că seamănă izbitor de mult cu celebrul router Apple AirPort Express și nici nu cred c-au vrut să ascundă intenția de a-l face să semene cu mult râvnitul apple. Până și cutia e la fel. Doar prețul e mai mic…de 6-7 ori.

1316012941-third-generation-airport-express-is-in-preparation-1

Lampa cu LED-uri devine obligatorie

IMG_2872

Imi plac luminile incandescente. Becurile clasice cu filament și, evident, proiectoarele de cinema care folosesc același principiu: filamentul incandescent. Îmi plac pentru că au o consistență a spectrului de lungimi de undă din lumina lor, dar nu poți folosi aceste surse în toate situațiile. Dacă ai nevoie de puteri mari, temperaturi de culoare mai mari sau de surse mai difuze, atunci obligatoriu ajungi în situația de a folosi alte surse sau măcar să amesteci diferite tipuri de surse.

Lampa cu LED-uri e din ce în ce mai prezentă, mai performantă și cu un CRI din ce în ce mai mare. M-am tot ferit de ele tocmai pentru că nu găseam una care să aibă acuratețe și să nu facă mai mult rău decât bine. Lămpile astea au tendința de a audce în spectrul luminii un vârf de verde (de cele mai multe ori) sau de magenta pe care nu-l vrei și nu doar că nu-l vrei, dar e foarte greu de corectat apoi. Mai ales dacă filmezi pe un aparat care comprimă foarte tare semnalul și aruncă din informația pe culoare. Dar na, au și avantaje: sunt mici, ușoare, fără fir, consumă puțin și generează intensități mari de lumină.

Am dat de această lampă, Pixel Sonnon DL-913 care pare să fie destul de aproape de exigențele mele. Evident că totul e raportat la categoria asta de preț, sunt lămpi cu LED care sunt mult mai precise în termeni de color rendering, dar ele sunt de 20-25 de ori mai scumpe ca aceasta, care costă aprox 100€.

Aș putea găsi și niște dezavantaje: are nevoie de mai mult de 7.2V tensiune și, prin urmare, trebuie alimentată cu două baterii tip Sony NP-F750Sony NP-F970 sau de capacități mai mici. În același timp, două baterii asigură o funcționare pentru o durată mai mare decât una singură. Se poate la fel de bine folosi, în caz de urgență, cu 8 baterii alcaline obișnuite R6 (AA), dar n-am avut încă ocazia să văd câtă autonomie oferă.

Inițial am crezut c-o să mă descurc mai greu cu ea în situații unde ai vrea să nu poți modifica temperatura de culoare între 3200K și 5500K, dar nu e așa. Introducând filtrul orange parțial, pot obține același efect pe care l-aș obține dacă aș avea un potențiometru cu care să setez temperatura de culoare. Dimpotrivă, am avantajul că atunci când am nevoie de lumina rece, pot folosi toate led-urile și in felul acesta intensitatea luminoasă crește față de situația când, cu filtrul orange în față, pierd 2/3 de diafragmă din intensitate.

Screen Shot 2015-01-26 at 15.54.24

În termeni de acuratețe, lampa are CRI 85, iar pe măsurate surpriza plăcută nu întrzîie să apară:

IMG_0059      IMG_0060

Pe daylight lampa are 5200K și foarte puțin verde. (+1 e cantitate neglijabilă chiar și pentru senzorii digitali foarte sensibili)

IMG_0062      IMG_0061

Cu filtrul CTO în față temperatura de culoare este de 3120K, dar mai mult verde. (+3 se poate corecta cu un filtru 1/4 minus green)

Dar ce conține pachetul:

IMG_2862

IMG_2864

IMG_2870

În pachet e inclus și un filtru difuzor, care mărește unghiul de acoperire al lămpii, dar m-aș fi bucurat mai tare dacă ar fi fost și mai dens astfel încât să nu simt fiecare led ca o sursă punctiformă individuală. Am rezolvat asta lipind pe exteriorul lămpii un filtru de difuzie 216.

IMG_2868

IMG_2890

IMG_2876

IMG_2879

IMG_2883

IMG_2896

Lampa știe să facă mult mai multe decât am eu nevoie la momentul ăsta, adică se poate declanșa prin intermediul unui transmitter făcut tot de Pixel Sonnon pentru funcția de blitz (se poate și cu tradiționalul cablu pc sync). De asemenea, dacă sunt mai multe lămpi la fel, ele se pot grupa și controla intensitatea lor wireless. N-am încă două astfel de lămpi ca să mă pot juca cu ele, dar o să-mi mai iau una și o să completez reviewul.IMG_2900

IMG_2892În pachet mai e și un adaptor pentru hotshoe astfel încât lampa se poate fixa și pe cameră, deși, cu doi acumulatori, pare destul de grea și debalansează aparatul.âExistă și un set de voleuri opțional, dar văd că nu sunt pe stoc deocamdată.