Sony a7s mk II. Slog3 și 4K plus sensor cu stabilizare

image

Am căutat zilele trecute pentru un proiect un aparat care să fie în același timp și mic, să aibă și latitudine precum o cameră de cinema și să poată înregistra și 4K. Nu mi-a venit în minte altceva în afară de Sony a7s mk II.

Fiindcă Sony e reprezentat în Romania mereu de oameni de nădejde, am și primit a doua zi un asemenea exemplar. N-am apucat să mă joc prea mult cu el, însă chiar și așa, după o zi de filmare pot să spun câte ceva despre el. E aproape la fel de mare ca prima versiune de Sony a7s (are în plus un buton customizabil) și este aproape la fel de greu, chiar dacă de data asta senzorul e stabilizat electronic.

E un aparat mic, dar voinic pe care l-am ales pentru că mi-a permis să filmez pe stradă, cu  public, fără să atrag atenția prea tare. Practic, ideea de a fi ”invizibil” când filmezi e cel mai aproape de posibil cu un aparat de dimensiunile lui. Sigur că mai sunt și altele, dar niciunul care să-mi dea încredere să-l aleg pentru o asemenea filmare, să știi că n-o să ai nicio sincopă.

Îmbunătățirile substanțiale față de Sony a7s, de care am fost încântat imediat ce am pus mâna pe el sunt, evident, cele deja menționate: 4K intern și Slog-3. Aș mai adăuga ceva. Ceva care chiar e vital când vrei să ai consistență. Pentru că aparatul folosește un codec cu o compresie destul de mare (dar de doua ori mai buna decat multe codecuri mp4) e crucial să expui bine de fiecare dată ca să poți etalona un pic materialul. Este un aparat căruia îi place supraexpunerea. (cam toate Sony-urile cu latitudine mare se comportă la fel). Așadar, eu supraexpun cam o diafragmă tocmai ca să scap de noise și ca să aibă culoare. Bun, dar cum știi unde e expunerea corectă ca să poți supraexpune? Aici este această opțiune de care vorbesc. Se cheamă Gamma Display Assist și e activă și la playback. Asta da surpriză, mă așteptam să fie doar în vizor (și LCD) în real time, dar e acolo și la playbak (numai din cameră, evident).

Cu alte cuvinte, acest Gamma Display Assist nu e altceva decat un LUT. Nu e customizabil, nici nu e foarte precis ce anume e, pare un REC 709. N-am încercat să văd dacă se poate aplica și pe ieșirea de HDMI dar, acum că mi-a trecut prin minte. Deci, dintr-o dată imaginea pe care o vezi nu mai e flat și ai un reper mult mai aproape de ceea ce recunoaște creierul nostru. În plus, există o serie de zebre customizabile cu care am putut verifica tot timpul unde expun fețele si care e maximul de straluciri din cadrul.

Când vine vorba de schimbări la care să fii atent, tipul cardului folosit este unul din aceste lucruri. Știam deja că ai nevoie de un card SDXC (peste 64GB) ca să pot înregistra folosing codecul XAVCS, dar am aflat că am nevoie și de un card UHS 3 ca să poți înregistra 4K. Chiar dacă aveam carduri cu mult mai rapide de 45Mbs, ele nu funcționează pentru că nu respectă protocolul UHS 3, așa că n-am avut ce face cu ele. Aveam un Sandisk Extreme care e mai lent (dar și mai ieftin), dar suficient cât să nu dea rateuri la înregistrare.

image

Am mai cumpărat un Lexar de 633x (se umplu mult mai repede când filmezi în 4K) care funcționează la fel de bine și nici nu e foarte scump.

image

Stabilizarea senzorului mi-a folosit și ea (deși o consideram un moft) pentru că am ales un obiectiv vechi ce nu are stabilizare și ce ar fi făcut imposibil să filmez din mână, fără un rig, dacă nu exista această opțiune de stabilizare a senzorului pe 5 axe.

image

Funcționează simplu, îi spui aparatului ce focală ai și mai departe se ocupă el. Eu am constatat însă că mai bine funcționează cu setări pentru focale mai scurte (20-28mm), chiar dacă eu aveam în momentul respectiv 50mm.

Ca funcționalitate lucrurile nu s-au schimbat față de primul model de a7s și în continuare aparatul a rămas unul la fel de practic și de frumos.

4 thoughts on “Sony a7s mk II. Slog3 și 4K plus sensor cu stabilizare

  1. E foarte tentant acest A7S2 insa are si cateva neajunsuri corectabile e adevarat. Astfel exista adaptoare pentru o gama larga de obiective (Canon in cazul meu…), exista kit-uri de alimentare pentru sporirea autonomiei insa la final ce am facut?! L-am transformat intr-un aparat greoi care nu mai este la fel de portabil.
    Un Canon nou care sa stie 4k, cu o autonomie decenta va fi probabil o optiune mai buna in viitor pentru cei care detin obiective cu montura EF si nu vor sa le schimbe.

    • Există și Canon-ul de care tu vorbești, sunt cele din categoria C (cinema) C100, C300 și C500. Problema e că sunt mult mai mari decât acest Sony chiar și fără acest inel adaptor. (care, să fim serioși, nu îngreunează aparatul așa de mult cum zici). A doua, și cea mai mare problemă a seriei aceasta de la Canon, este prețul. nu sunt deloc ieftine și după mine nici latitudinea nu e chiar aceeași.

      • 4k pe seria C de la Canon exista doar de la C300 mk2…
        Eu ma gandeam la un posibil 5dmk4 care probabil va sti 4k.
        Sigur 5D mk4 va fi mai scump decat Sony A7s2 insa depinde cu cat. Probabil ca A7s2 + adaptor va fi cam cat pretul de lansare al 5D mk4.

      • Când o să apară o să fim toți fericiți că o să avem de unde alege.
        Numai că eu zic că n-o să stea nici Sony pe loc.
        Mai ales că ei se infliențează unii pe alții de zici că au aceiași consilieri. Au ceva în comun totuși: trăiesc toți pe aceeași insulă.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s