„Tizi” pe Nikon D800

Cam înainte de Crăciun, am început discuțiile cu Mircea Nestor despre un scurt-metrj pe care îl plănuia de ceva vreme și pentru care terminase de scris scenariul. Tocmai se anunțau a apărea pe piață Nikon D4 și D800 și am luat în calcul posibilitatea de a filma cu unul dintre ele, atras de promisiunea unui semnal necomprimat 4:2:2 pe 8 biți. L-am convins și pe Mircea și a rămas doar să facem rost de unul. Prin amabilitatea celor de la Nikon România, (Geo Dobre-PR Nikon) am primit un Nikon D800 pentru o săptămână și ne-am apucat de treabă.

Da, e un D800E și nu pare a fi din cele ce se comercializează. Îl mai testasem cu câteva săptămâni înainte pentru un alt film, dar acolo era pus la aceleași încercări cu Arri Alexa, Red Epic și Kodak 5213. S-a descurcat așa de bine în ceea ce privește reproducerea culorilor că mi-am propus să il folosesc și la Tizi.

Aparatul poate utiliza toată suprafața senzorului, 1,2x sau 1,5x având posibilitatea de a ajusta în felul acesta profunzimea de câmp dar și de a alege un alt unghi de cuprindere în cazul în care se dorește acest lucru. Eu am ales formatul DX (1,5x) pentru că e cel mai apropiat de fotograma filmului de 35mm și pentu că profunzimea e destul de controlabilă. E mult mai dificil să ții personajele în șarf la un senzor de 24x36mm când filmezi din mână și când totul se mișcă, dar dacă ai nevoie de profunzime mică, mai ai oricând încă două “trepte” prin care poți ajusta acest lucru.

Aparatul poate afișa imaginea pe un monitor extern în același timp cu monitorul său și există și posibilitatea de a alege ce anume să fie afișat pe ecranul extern peste imaginea propriu-zisă (histograme, o bulă de nivel sau parametrii cu care filmezi) sau nimic, așa cum am facut în momentul în care am filmat pentru a nu-l distrage pe Mircea cu niște cifre pe ecran. Plănuiam să folosesc aparatul împreună cu un recorder extern ce poate valorifica semnaulul necomprimat al aparatului numai că în preziua începerii filmării am aflat că nu mai e posibil acest lucru și n-am avut de ales așa că am înregistrat numai pe card, ceea c însemnă un semnal 4:2:0 comprimat în grupuri de imagini cu codecul H.264.. Nu tomcmai ceea ce îmi doream, dar singura opțiune. Pot spune însă că am fost surprins de cât de bine se ține semnalul chiar și așa.

Tocmai din această cauză am făcut un profil special pentru această situație și am încercat să fac cam toate monificările în cameră și să nu mă bazez pe post-procesare mai deloc. O să mai facem mici corecții de sharpening și de contrast, dar altfel materialul e cam așa cum am vrut din lumină. Mi-e teamă că un semnal “sărac” în informație pe culoare se va descompune atunci când vom încerca să mai facem ajustări  din acest motiv am încercat să limitez intervențiile ulterioare asupra materialului.

Mircea (în planul al doilea) a vrut să fie el operatorul camerei pentru a putea șunta erorile de comunicare și de înțelegere.

Regizorul răpus de situație își îndreaptă coloana. Un exemplu de urmat.

Și machiajul a fost avantajat de cât de bine sunt reproduse tonurile și culorile de acest aparat, n-am avut nici un fel de problemă în acest sens, evident și pentru că Ana și-a făcut treaba cu mult devotament.

Am încercat să redau cât mai mult posibil realismul luminii dintr-o bucătărie de apartament  de bloc comunist și în același timp să împac și reflexiile din geam și latitudinea aparatului care nu e diferită de ceea ce știm despre digitale.

Tot ce am putut face a fost să aleg becurile să fie la temperatura de culoare pe care o voroiam (3095K în bucărărie) și să rețin acolo unde nu vroiam lumină. Așadar, în bucătărie numai filtre și negri.

…la fel și în hol, numai că aici avem 2900K.

Dl. Marinică (asistentul de cameră) se minunează și el de dimensiunile acestui “aparat de filmat”

Tot  filmul am tras cu același obiectiv, 35mm, același format DX, aceeași sensibilitate ISO 800 (mai puțin ultimele 2 duble ale uni cadru unde depindeam de lumina soarelui care răsărea și unde am scăzut această sensibilitate la ISO 640) și cam tot timpul între f2.8 – f2.8+2/3. Aparatul recunoaște obiectivele cu CPU dar permite folosirea obiectivelor complet mecanice, pentru acest lucru există în meniu opțiunea de a memora parametrii mai multor obiective de acest fel.

După mai multe nopți de filmare, Mircea și-a câștigat mai mulți adepți.

Sound corner.

Aș spune că marele avantaj al acestui aparat este fidelitatea reproducerii culorilor care este foarte filmică și apoi faptul că ai la dispoziție un semnal necomprimat. Sunt apoi foarte multe îmbunătățiri și remedieri ale unor problmeme existente la toate aparatele de genul acesta, categoric e un pas înainte. Aș menționa numai câteva: rolling shutter-ul care e mai  puțin prezent (dar e), un intervalometru integrat in setările aparatului, două butoane programabile cu care se poate închide și deschide diafragma chiar în timpul filmării, conexiuni de intrare și ieșire pt sunet (jack 3,5mm- am fost cu toții șocați de cât de bun este microfonul intern al aparatului, Mircea chiar s-a apucat de montat și a ales dublele cu acest sunet ca bandă ghid).

Dacă e să vorbim de ce n-ar fi tocmai în regulă cu aparatul, atunci eu aș pune pe primul loc faptul că nu poți controla flicker-ul decât prin selectarea frecvenței caracteristice a zonei de pe glob (50 sau 60Hz, sau auto) și să te rogi ca frecvența curentului electric chiar să fie aceeași, căci mi s-a întâmplat să nu fie și n-am avut ce să fac. Apoi zgomotul. Am avut multe discuții pro și contra pe tema asta. Într-adevăr imaginea lui e un pic mai zgomotoasă decât mă așteptam la această sensibilitate (ISO 800), dar nu mi se pare că ar fi rău. Are avantajul de a fi un zgomot foarte filmic (n-am încercat mai sus de 800) așa că a fost cam ceea ce ne doream. Și Mircea spune același lucru, deci nouă chiar ne-a folosit aparatul ăsta. La capitolul moire și rolling shutter iar am avut discuții mari cu prietenii. Eu n-am avut asemenea probleme. E drept că nici prea multe situații care să genereze asemenea probleme n-au existat. La capitolul moire, am avut totuși o situație în care într-un târziu și-a făcut apariția (cadrul din baie), dar să ținem cont și de faptul că noi am folosit modelul D800E.

O să aduc mai multe detalii pe măsură ce producția evoluează și ne apropiem de final cut.

Mulțumiri Ioanei pentru fotografii.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s